AT 154. – Akinél a Dávid kulcsa van. – Három egymást követő szombatnapon prédikált Pál a thessalonikaiaknak, amennyiben meg akarta őket győzni a Szentírás alapján, hogy Krisztus „a Bárány, aki megöletett e világ alapítása óta” (Jel. 13, 8.) és erről élete, halála, feltámadása, közbenjárói tisztsége tanúskodik. Felmagasztalta Krisztust és kimutatta, hogy szolgálatának igazi megértése az a kulcs, mely feltárja az ószövetségi írások értelmét, és kincseit hozzáférhetővé teszi.
KP 86. – Akinél a Dávid kulcsa van. – A zsidó üdvrend jelentőségét még mindig nem értjük teljesen. Rítusai és szimbólumai hatalmas és mélységes igazságokat vetítenek előre. Titkaihoz a kulcs az evangélium. Igazságaiba a megváltás tervének ismerete nyomán kapunk bepillantást. Kiváltságunk, hogy felfoghatjuk e csodálatos dolgokat, de sokkal jobban is érthetnénk őket. Meg kell értenünk Isten mélységes dolgait. Angyalok szeretnének bepillantani azokba az igazságokba, amelyek feltárulnak az Isten Igéjét bűnbánó szívvel kutató népnek, az átfogóbb, mélységesebb, szárnyalóbb - egyedül Istentől megkapható - ismeretért imádkozóknak.
JÉ 510. – Akinél a Dávid kulcsa van. – Ezrek válnak hitetlenekké, mert véges elméjük nem értheti meg Isten titkait. Nem tudják megmagyarázni az isteni erő csodás megnyilatkozását, a gondviselést, ezért az ilyen erő bizonyítékait elutasítják, azt a természet olyan működésnek tulajdonítják, amit még kevésbé tudnak megmagyarázni. A bennünket körülvevő rejtélyek egyetlen kulcsa, ha felismerjük bennük Isten jelenlétét és erejét. Az embernek el kell ismernie Istent, a világegyetem Teremtőjét, aki parancsol és végrehajt mindeneket. Átfogóbb ismerettel kell rendelkeznie Isten jelleméről, és művének titkairól.
JÉ 632. – Akinél a Dávid kulcsa van. – Jézus megerősítette, hogy szava önmagában olyan kulcs, amely felnyitja a titkot mindazok számára, akik készek voltak elfogadni azt. Szavának önmagában parancsoló hatalma van, és ez a titka az igazság terjedésének, amely királyságáról szól. Krisztus azt kívánta Pilátussal megértetni, hogy csak az igazság elfogadása és magáévá tétele útján újulhat meg romlott természete.
ML 301. – Akinél a Dávid kulcsa van. – Krisztus tibennetek, a dicsőgének ama reménysége – ennek a titok ismerete a kulcsa minden másnak. Megnyitja az ember számára a világegyetem kincseit, a végtelen fejlődés lehetőségeit.
1Szem 57-58. – Aki megnyitja és senki be
nem zárja. – Azt állítják, hogy ezek a kifejezések a „zárt ajtó”-ról
való tanítást támasztják alá, és hogy ez volt a későbbi kiadásokból való
elhagyásuk oka. A valóságban viszont semmi mást nem tanítanak, mint amit
népünk a mai napig képvisel. Hadd magyarázzam meg!
Az 1844-es csalódást követően az adventi néppel egybehangzóan azt
gondoltam, hogy a kegyelem ajtaja mindörökre bezárult a világ előtt. Az
Isten nekem adott világossága helyesbítette a tévedést és hozzásegített
ahhoz, hogy megértsük a valódi helyzetet.
Még mindig hiszek a „zárt ajtók”-ra vonatkozó tanításban, de nem
abban az értelemben, ahogyan azt először alkalmaztuk, vagy ahogyan azt
ellenzőim most alkalmazzák. Noé idejében is volt egy zárt ajtó. Isten
Lelke visszavonult a bűnös emberiség elől, s az az özönvíz hullámaiba
veszett. Maga Isten adta a „zárt ajtó” üzenetet Noénak:
„És monda az Úr: Ne maradjon az én lelkem örökké az emberben,
mivelhogy ő test; legyen életének ideje százhúsz esztendő” (1Móz
6:3).
Ábrahám napjaiban is volt egy zárt ajtó. A kegyelem
megszűnt közbenjárni Sodoma lakosai érdekében, így Lót, a felesége és két
lánya kivételével mindannyiukat megemésztette az égből küldött tűz.
Krisztus napjaiban is volt egy zárt ajtó. Isten Fia
kijelentette az akkori nemzetség hitetlen zsidói előtt: „Ímé, pusztán
hagyatik a ti házatok”(Mt 23:38).
Az utolsó napok idejére nézve ugyanez a végtelen hatalom jelentette ki
Jánoson keresztül: „Ezt mondja a Szent, az Igaz, akinél a Dávid kulcsa
van, aki megnyitja és senki be nem zárja, és bezárja és senki meg nem
nyitja” (Jel 3:7).
Látomásban láttam, és még mindig hiszem, hogy 1844-ben is volt egy
zárt ajtó. Sötétségben hagyattak mindazok, akik látták az első és második
angyal világosságát, de elutasították azt. Azok, akik elfogadták
és elnyerték a mennyből jövő üzenetet kísérő Szentlelket, de későbbiekben
hitüket megtagadták, és tapasztalatukat becsapásként emlegették, ezáltal
szintén elutasították Isten Lelkét, aki emiatt megszűnt közbenjárni értük.
Akik nem ismerték fel a világosságot, nem voltak bűnösek annak
elutasításában. Isten Lelke egyedül azt a réteget nem érhette el, akik
szembeszálltak a mennyből érkező világossággal. És ahogy azt már
említettem, ebbe az osztályba tartoztak azok, akik elutasították az eléjük
tárt üzenetet, és azok is, akik elfogadták ugyan, de később megtagadták
hitüket. Lehet, hogy őnáluk megvolt az istenség látszata és Krisztus
követőinek tartották magukat. De mivel nem volt élő kapcsolatuk Istennel,
Sátán csalásai foglyul ejtették őket. A látomás erről a két osztályról
szól: azokról, akik az elfogadott világosságot később csalásnak nevezték,
és a világ bűnöseiről, akiket Isten elvetett, mivel ők is elvetették
világosságát. Nincs szó azokról, akik nem ismerték fel a világosságot, s
így nem is vétkesek annak elutasításában.
EW 42-43. – Aki megnyitja és senki be
nem zárja. – 1849. március 24-én a mainei Topshamban az ottani
testvérekkel nagyon jó és érdekes összejövetelünk volt. Isten Lelke
kiáradt ránk és én lélekben elragadtattam az élő Isten városához.
Megmutattatott nekem, hogy Isten parancsolatai és Jézus Krisztus
bizonyságtétele, mely a zárt ajtóra utal, elválaszthatatlanok. Isten
törvényeinek teljes jelentősége éppen akkor lett nyilvánvaló és Isten népe
a szombat igazságot éppen akkor ismerte fel, midőn a mennyei szentélyből a
szentek szentjébe vezető ajtó megnyílt. Itt a szentek szentjében van a
frigyláda s benne a Tízparancsolat. Ez az ajtó mindaddig zárva volt, míg
Jézus közbenjárói tisztje a szentélyben 1844-ben befejeződött.
Akkor zárta be a szentély ajtaját és felnyitotta a szentek szentjét, a
második kárpiton átlépett, ahol most a frigyláda előtt áll, és ahova most
Izrael hite irányul.
Láttam, hogy Jézus bezárta a szentély ajtaját és többé senki sem
nyithatja azt ki, s kinyitotta a szentek szentjének ajtaját, és senki sem
zárhatja azt be többé (Jel. 3,7-8.). Mióta Jézus megnyitotta a
szentek szentjének ajtaját, melyben a frigyszekrény és a Tízparancsolat
van, azóta nyilvánvaló Isten népe előtt az Isteni parancsolatok szentsége
és érvényessége, s az óta próbáltatnak meg a szombat kérdésében.
Láttam, hogy a szombat, mint próbakő, mindaddig nem érvényesülhetett, amíg
Jézus közbenjárói szolgálata a szentélyben be nem fejeződött s Ő átment a
második kárpiton. Ezért reménységben pihennek sírjaikban azok a
keresztények is, akik elhunytak még mielőtt a szentek szentjének ajtaja
megnyílt, az éjféli kiáltás után, az 1844. Év hetedik hónapjában. Láttam,
hogy Sátán, Isten népének több tagját épp ezzel a ponttal kísértette meg.
Mivel hogy olyan sok jó keresztény halt már el hitben, anélkül, hogy az
igazi szombatot megtartotta volna, kétségbe vonják azt, hogy a szombat
részükre próbakő volna.
A korszerű igazság ellenségei ki akarták nyitni a szentély ajtaját, melyet
Jézus bezárt és be akarták zárni a szentek szentjének ajtaját, melyet
Jézus 1844-ben megnyitott - hol a frigyláda van, mely tartalmazza a két
kőtáblát, melyre Jehova írta ujjaival a Tízparancsolatot.
EW 86. – Aki megnyitja és senki be nem zárja. – 2. A "nyitott és zárt ajtóról" szóló látomást (1. 30. Oldal!) 1849-ben kaptam. A Jelenések könyve 3. r. 7. és 8. versének a mennyei szentélyre és Krisztus szolgálatára való vonatkoztatása teljesen új dolog volt előttem. Ezt a gondolatot soha senkitől nem hallottam. Azonban most, hogy a szentélyről szóló tanítás világosan érthető, a nevezett bibliai versek alkalmazása a maga erejében és szépségében látható.
EW 250-51. – Aki megnyitja és senki be
nem zárja. – Láttam, milyen fájdalmas csalódásban volt része
Isten népének, midőn Jézus a várt időre nem jelent meg. Nem tudták, hogy
miért nem jelent meg Üdvözítőjük; Bibliájukból jól látták, hogy a prófétai
korszak végére ért. Az angyal azt kérdezte: „Vajon tévedett e Isten
szava?” Vajon elmulasztotta e Isten ígéretét beváltani? Óh, nem;
Isten mindent teljesített, amit megígért. Jézus felkelt, bezárta a mennyei
templom szentélyének ajtaját s kinyitotta a szentek szentjének ajtaját és
belépett oda, hogy megtisztítsa a szentélyt. Akik türelmesen várakoznak,
megértik a titkot. Csak az ember tévedett, Isten nem téved. Mindaz
beteljesedett, amit Isten megígért, csak az ember hitte azt, hogy ez a
föld a szentély, amely a prófétai idők végével megtisztíttatik. Az emberek
nem Istennek ígéretében, hanem saját várakozásaikban csalódtak.
Jézus elküldte angyalait, hogy a csalódottak figyelmét a mennyei
templomban lévő szentek szentjére irányítsák, amelybe bement, hogy
megtisztítsa a szentélyt, és engesztelést szerezzen Izraelért. Jézus
kijelentette angyalainak, hogy akik Őt megtalálták, azok megértik azt a
művet, amelyet végez. Láttam, hogy Jézus mialatt a mennyei szentek
szentjében tartózkodik, eljegyzi magának az új Jeruzsálemet; és mihelyt
bevégzi művét a szentek szentjében, mint király száll alá a földre, hogy
magához vegye azokat a hűséges lelkeket, akik türelmesen várták
visszatérést.
Láttam, hogy mi történt a mennyben, 1844-ben, a prófétai korszak
lejártakor. Midőn Jézus befejezte szolgálatát a szentélyben, s a szentély
ajtaját bezárta, sötétség borította el azokat, akik az eljöveteléről szóló
üzeneteket hallották és elvetették, úgy, hogy ezek teljesen szem elöl
tévesztették őt. Ezután Jézus drága ruhákat öltött magára. Ruhájának alsó
szegélyén gránátalmák és csengők váltakoztak. Vállairól egy művészi
kivitelű mellvért csüngött alá, mely midőn megmozdult, a gyémántokhoz
hasonlóan csillogott s beragyogott betűket, melyek nevekhez hasonlóan
voltak a mellvértbe belevésve. A fején koronához hasonló díszes föveg
volt. Midőn öltözéke teljes volt, angyalok vették körül és általuk kísérve
tüzes szekéren átvonult a második kárpit mögé.
EW 254-55. – Aki megnyitja és senki be
nem zárja. – Midőn Jézus szolgálata a mennyei szentélyben
lezárult, belépett a szentek szentjébe, megállott a frigyszekrény előtt,
amely a Tízparancsolatot tartalmazza és elküldött egy hatalmas angyalt a
földre, akire harmadik üzenetét bízta. Az angyal kezében pergamentekercs
volt s midőn méltósággal és hatalommal alászállott a földre, félelmetes
intelmet, rettenetes fenyegetést intézett az emberiséghez, aminőt a föld
lakói még sohasem hallottak. Ezen üzenetnek az volt a célja, hogy Isten
gyermekeit a kísértés és szenvedés órájára figyelmeztesse, amely előttük
áll. Az angyal mondotta: "A leghevesebb küzdelmet kell megvívniuk az
állattal és annak képével. Egyetlen reményük az örök életre, ha
kitartanak. Habár életük veszélyeztetve van, mégis szilárdan ki kell
tartaniuk az igazság mellett." A harmadik angyal a következő szavakkal
fejezte be szavait: „Itt van a szentek tűrése, itt, akik megtartják
Isten parancsolatait és Jézus hitét.” Midőn ezen, szavakat
megismételte, a mennyei szentélyre mutatott. Azok gondolatvilága, akik ezt
az üzenetet elfogadják, a szentek-szentjére irányul, ahol Jézus a
frigyláda előtt áll és utoljára jár közbe, hogy engesztelést szerezzen
azoknak, akik még kegyelemben részesülhetnek, s akik tudatlanul áthágták
Isten szent törvényét. Az élő és a halott igazak érdekében egyaránt
bemutatja engesztelő áldozatát. Kegyelmébe mindazokat befoglalja, akik
Krisztusba vetett reménységgel haltak el, de mivel Isten törvényét nem
volt alkalmuk világosan megismerni, tudatlanságukban áthágták
parancsolatait.
Miután Jézus megnyitotta a szentek szentjének ajtaját, a szombat fénye
láthatóvá lett, Isten népe megpróbáltatott, mint hajdan Izrael fiai, hogy
vajon megőrzik e parancsolatait. Láttam, amint a harmadik angyal felfelé
mutatott és a csalódott lelkeknek megmutatta a mennyei szentek szentjébe
vezető utat. Ha hitük által lélekben belépnek a mennyei szentek szentjébe,
ott találják Jézust és újra éled reménységük, örömük. Láttam, amint újra
áttekintették a múltat, mióta elkezdték Jézus eljövetelét hirdetni egészen
1844. év végéig. Most már teljesen értik csalódásuk okát s újra remény és
biztonság uralja lelküket. A harmadik angyal megvilágította a múltat, a
jelent és a jövőt és most már tudják, hogy Isten a legcsodálatosabb
előrelátással vezette őket.
NK 382-85. – Aki megnyitja és senki be
nem zárja. – A földi szentélyszolgálat, amint láttuk, a
mennyei szolgálatot illusztrálja. Amikor az engesztelési napon a főpap
belépett a szentek szentjébe, a szolgálat az első helyiségben megszűnt.
Isten ezt parancsolta: „Senki ne legyen a gyülekezet sátorában, amikor
(a főpap) bemegy a szenthelybe, hogy engesztelést szerezzen, egészen az ő
kijöveteléig” (3Móz 16:17). Amikor Krisztus belépett a
szentek szentjébe, hogy elvégezze az engesztelés befejező munkáját, az Ő
szolgálata is megszűnt az első helyiségben, és megkezdődött a másodikban.
A jelképes szolgálatban a főpap az engesztelési napon elhagyta a
szentélyt, és Isten elé lépett, hogy bemutassa a bűnért való áldozat vérét
minden izraelitáért, aki őszintén megbánta bűneit. Krisztus is közbenjárói
munkájának csak egyik részét fejezte be, hogy elkezdje munkájának másik
szakaszát, de most is vérére hivatkozik az Atya előtt a bűnösök érdekében.
Az adventhivők ezt 1844-ben még nem értették. Az idő elmúlt, amikorra a
Megváltót várták, de ők továbbra is hitték, hogy nemsokára eljön. Azt
vallották, hogy fontos fordulóponthoz érkeztek, és Krisztus nem jár többé
közbe Isten előtt az emberért. A Bibliából úgy értették, hogy a
kegyelemidő nem sokkal Krisztus tényleges eljövetele előtt lejár. Ezt a
következtetést azokból az igékből vonták le, amelyek szerint egyszer majd
kereső emberek a kegyelem ajtajánál zörgetnek és sírnak, de az ajtó nem
nyílik meg. Az adventhivők azt kérdezték, hogy vajon ez az időszak - ami
tulajdonképpen közvetlenül megelőzi Krisztus eljövetelét - nem akkor
kezdődött-e, amikor Krisztus visszajövetelét várták? Figyelmeztették a
világot az ítélet közelségére. Úgy érezték, hogy ezzel mindent megtettek,
és már nem éreztek felelősséget a bűnösök megmentéséért. A gonoszok
vakmerő és istenkáromló gúnyolódásából is arra következtettek, hogy Isten
visszavonta Lelkét azoktól, akik irgalmát elutasították. Mindezek
igazolták azt a meggyőződésüket, hogy a kegyelemidő lejárt, vagy ahogy
akkor mondták: „a kegyelem ajtaja bezárult.”
De amikor a szentély kérdését megvizsgálták, kinyílt a szemük.
Látták, hogy az 1844-es év, azaz a 2300 év vége valóban fontos
fordulópontot jelez. De míg igaz volt az, hogy a reménység és a kegyelem
ajtaja, amelyen át az emberek tizennyolc évszázad során Istenhez
járulhattak, bezárult, megnyit egy másik ajtó, és Isten bűnbocsánatot
kínált minden embernek Krisztus közbenjárása által. Jézus szolgálatának
egyik része lezárult, hogy felváltsa egy másik. A mennyei templomnak, ahol
Krisztus szolgált a bűnösért, most is volt „nyitott ajtaja.”
Most látták meg, mit értett Krisztus azon, amikor így szólította meg az
egyházat: „Ezt mondja a Szent, az Igaz, akinél a Dávid kulcsa van, aki
megnyitja és senki be nem zárja, és bezárja és senki meg nem nyitja: tudom
a te dolgaidat (ímé adtam elődbe egy nyitott ajtót, amelyet senki be nem
zárhat)” (Jel 3:7-8).
Jézus közbenjárásának áldása azokra árad, akik hitben elfogadják az
engesztelés nagy jelentőségű szolgálatát. Azokon pedig, akik elvetik azt a
világosságot, amely fényt áraszt erre a szolgálatra, nem nyugszik meg
Isten áldása. A zsidók Krisztus első adventjekor elvetették a kapott
világosságot, és nem hitték el, hogy Ő a világ Megváltója, ezért nem
részesültek bűnbocsánatban. Jézus visszatért a mennybe, és saját
vérével belépett a mennyei templomba, hogy tanítványaira árassza
közbenjárásának áldásait. A zsidók teljes sötétségben maradtak,
és továbbra is hozták hiábavaló véres és egyéb áldozataikat. A jelképes
árnyékszolgálat véget ért. Az ajtó, amelyen át az emberek korábban Isten
elé járulhattak, nem volt már nyitva. A zsidók nem akarták keresni Őt azon
az egyetlen úton, amelyen megtalálhatták volna: a mennyei templomban folyó
szolgálat útján. Ezért nem tudtak közösségre jutni Istennel. Számukra
zárva volt az ajtó. Nem látták meg Krisztusban az igazi áldozatot és az
Istenhez vezető egyetlen Közbenjárót, ezért nem részesülhettek a
közbenjárás áldásaiban.
A hitetlen zsidók helyzete illusztrálja a közönyös és hitetlen
látszatkeresztények állapotát, akik nem akarnak tudomást venni irgalmas
Főpapjuk munkájáról. Amikor a jelképes szolgálat főpapja belépett a
szentek szentjébe, az egész Izraelnek Isten előtt mélységesen megalázkodva
el kellett a templom körül helyezkednie, hogy bűneikre bocsánatot kapva,
Izrael közösségének tagjai maradhassanak. Mennyivel fontosabb, hogy most,
a valóságos engesztelési napon, megértsük Főpapunk munkáját, és tudjuk,
mit kell tennünk.
Az ember nem vetheti el büntetlenül azt az intést, amit az irgalmas Isten
küld neki. A menny üzent a Noé korabeli világnak, és üdvösségük azon múlt,
hogy miként fogadják az üzenetet. Mivel elutasították a figyelmeztetést,
Isten visszavonta Lelkét a bűnös emberiségtől; ezért elpusztultak az
özönvíz hullámaiban. Ábrahám korában Isten visszavonta irgalmát Sodoma
bűnös lakóitól, és Lóton, Lót feleségén és két leányán kívül mindenkit
megemésztett a mennyből küldött tűz. Így volt ez Krisztus napjaiban is.
Isten Fia kijelentette a hitetlen kortárs zsidóknak: „Pusztán hagyatik
néktek a ti házatok” (Mt 23:38). Ugyanez a Végtelen Hatalom,
bepillantva az utolsó napokba, ezt mondja azokról, akik „nem fogadták
be az igazságnak szeretetét az ő üdvösségükre”: „Azért bocsátja
reájuk Isten a tévelygés erejét, hogy higgyenek a hazugságnak; hogy
kárhoztattassanak mindazok, akik nem hittek az igazságnak, hanem
gyönyörködtek az igazságtalanságban” (2Thessz 2:16-12). Amikor az
emberek elutasítják Isten Igéjének tanításait, az Úr visszavonja Lelkét,
és megengedi, hogy kívánságaik szerint tévelyegjenek.
Krisztus még mindig közbenjár az emberért, és világosságot ad azoknak,
akik vágynak rá. De az adventhivők előtt ez csak akkor lett egyértelmű,
amikor megértették az igéket, amelyek rávilágítottak valódi állapotukra.
1844-ben, amikor elmúlt az ’idő’, azok, akik továbbra is hittek Krisztus
eljövetelében, egy ideig súlyosan meg voltak próbálva. Valódi helyzetükről
csak az a fénysugár adott megnyugtató hírt, amely figyelmüket a mennyei
templomra irányította. Egyesek tagadták azt, amit a prófétikus
időszámításról korábban hittek, és emberi, illetve sátáni erőknek
tulajdonították a Szentlélek hatalmas befolyását, amely az adventmozgalmat
kísérte. Egy másik csoport azonban szilárdan vallotta, hogy az Úr vezette
őket az elmúlt években. Miközben vártak, figyeltek és imádkozva keresték
Isten akaratát, felismerték, hogy nagy Főpapjuk elkezdte szolgálatának egy
másik szakaszát; és amikor e szolgálatra tekintettek, meglátták azt is,
hogy mi az egyház befejező munkája. Jobban megértve az első és a második
angyal üzenetét, felkészültek arra, hogy elfogadják, és a világnak
tolmácsolják a harmadik angyal ünnepélyes figyelmeztetését is, amely a Jel
14. fejezetében található.
NK 387-88. – Aki megnyitja és senki be nem zárja. – Sokan próbálták nagy erőfeszítéssel ezeknek az embereknek a hitét megdönteni. Amennyiben a földi templom a mennyei templom formájára és mintájára épült, lehetetlen volt nem látni, hogy a földi frigyládában elhelyezett törvény a mennyei frigyládában foglalt törvény pontos másolata. A mennyei szentélyről szóló igazság elfogadásával együtt el kellett volna ismerni Isten törvényének és a negyedik parancsolatnak, illetve a szombat megtartásának kötelező voltát. Ezért volt a Szentírás harmonikus magyarázata - amely rávilágított Krisztus mennyei szentélyszolgálatára - olyan elkeseredett és ádáz támadások céltáblája. Az emberek be akarták zárni az ajtót, amelyet Isten kinyitott, és ki akarták nyitni azt, amelyet bezárt. De az, „aki megnyitja és senki be nem zárja, és bezárja és senki meg nem nyitja”, kijelentette: „Íme, adtam elődbe egy nyitott ajtót, amelyet senki be nem zárhat” (Jel 3:7-8). Krisztus megnyitotta a szentek szentjének ajtaját, illetve megkezdte ott szolgálatát. A mennyei templom nyitott ajtajából fény sugárzott, és kiderült, hogy az ott dicső helyet elfoglaló törvény magában foglalja a negyedik parancsolatot is. Azt, amit Isten hozott létre, ember nem döntheti meg.