PP 77. – A királyiszék körül szivárvány vala. – A mennyben a szivárvány hasonmása övezi a trónt és ível Krisztus feje felett. A próféta ezt mondja: „Mint amilyen a szivárvány, mely a felhőben szokott lenni esős időben, olyan vala a fényesség köröskörül (a trón körül). Ilyen vala az Úr dicsőségének formája” (Ez 1:28). A Jelenések írója kinyilatkoztatja: „[...] Íme egy királyi szék vala letéve a mennyben, és üle valaki a királyi székben [...] és a királyi szék körül szivárvány vala, látszatra smaragdhoz hasonló” (Jel 4:2-3). Amikor az ember súlyos gonoszságával kihívja Isten ítéletét, a Megváltó, aki közbenjár érte az Atyánál, rámutat a felhőkben, és a trón körül a saját feje felett ívelő szivárványra, amely annak a jele, hogy Isten irgalmas a bűnbánó bűnöshöz.
Isten azzal az ígérettel, amelyet Noénak a vízözönnel kapcsolatban adott, összekötötte kegyelmének egyik legdrágább ígéretét: „[...] miként megesküvém, hogy nem megy át többé Noé özönvize e földön, úgy esküszöm meg, hogy rád többé nem haragszom, és téged meg nem feddelek. Mert a hegyek eltávoznak, és a halmok megrendülnek; de az én irgalmasságom tőled el nem távozik, és békességem szövetsége meg nem rendül, így szól könyörülő Urad”(Ésa 54:9-10).
5BC 1133. – A királyiszék körül szivárvány vala. „A tón feletti szivárvány örök bizonyságtétele, hogy „Isten úgy szerette a világot, hogy egyszülött Fiát adta érte, hogy valaki hiszen őbenne el ne vesszen…” Bármikor is hirdetjük a törvényt, az igazság tanító mutasson az ígéret ívével körülvett trónra, Krisztus igaz jellemére. Krisztus a törvény dicsősége: azért jött, hogy naggyá és dicsővé tegye a törvényt. Ecseteljétek közérthetőn, hogy az irgalmasság és békesség Krisztusban találkoztak, s hogy az igazság és jogosság összeölelkeztek…
Amint az ív a felhőben a napfény és a zápor egyesüléséből keletkezik, úgy a trón körüli szivárvány az irgalmasság és jogosság egyesült hatalmát jelképezi. Nem csak igazságszolgáltatását, vagyis jogosságot kell fenntartani, hiszen ez eltakarná a trón feletti ígéret-ívet. Az emberek csak a törvény büntetését látnák. Ha nem lenne jogosság és büntetés, akkor Isten kormánya nem lenne szilárd. A megváltást az ítélet és irgalmasság elegyítése teszi teljessé. A kettő elegyítése vezet rá minket, hogy a világ Megváltóját és Isten törvényét szemlélve kiáltsunk: „Kegyelmed tett naggyá engem.”
6BC 1071-72. – A királyiszék körül szivárvány vala. – Amint a felhőben a napfény és a zápor egyesülése hozta létre az ívet, úgy az Isten trónját körülvevő szivárvány a könyörület és jogosság egyetlen hatalmát jelképezi. Nem csak a jogosságot kell fenntartani, mert ez eltakarná a trón feletti szivárvány ígéretét. Az ember csak a törvény büntetését látná. Jogosság nélkül viszont veszély fenyegetné Isten kormányának szilárdságát.
A jogosság és a kegyelem elegyítése teszi az üdvösséget teljessé. A világ Megváltóját és Isten törvényét szemlélve e kettő elegyítése felkiáltásra késztet: „Kegyelmed tett naggyá engem.” Tudjuk, hogy az örömhír tökéletes és teljes rendszer, Isten törvényének megváltozhatatlanságát hirdeti. Reménységet kelt és Isten szeretetére ihlet. A kegyelem meghív, lépjünk be a kapukon Isten városába, s a jóságot feláldozzák, hogy teljes kiváltságokkal ruházzon fel minden engedelmes lelket, mint a királyi család tagját, a mennyei király gyermekét.
Ha hibás lenne a jellemünk, nem léphetnénk be a kegyelem által az engedelmeseknek megnyitott kapukon: mivel a jogosság áll a bejáratnál és szentséget, tisztaságot követel attól, akik látni akarják Istent. Ha a jogosság kiveszett volna, és a kegyelemnek lehetséges lenne, hogy jellemre való tekintet nélkül az egész emberiség előtt kitárja a kapukat, az elhidegülés és a lázadás rosszabb állapota köszöntene be a mennyben, mint a Sátán kiűzése előtt. A menny békéje, boldogsága, összhangja fel lenne dúlva. Ha valaki a mennyel cseréli fel a földet, az még nem váltóztatja meg a jellemét. A mennyeiek boldogsága az itteni életben kialakított jellem, a Krisztushoz való hasonlóság gyümölcse. A mennyei szentek előbb a földön voltak szentek.
Az üdvösség, amelyért Krisztus nagy áldozatot hozott, ez az egyedüli érték, ez ment meg a bűntől, a minden nyomorúság és szerencsétlenség okától. A bűnösnek felajánlott kegyelem folyton Krisztushoz vonzza őt. Ha hallgat rá, ha bűnbánattal és bűnvallomással közeledik, hit által megragadva az evangéliumokból eléje tárt reménységet. Isten nem fogja megvetni a megtört és alázatos szívet. Így Isten törvénye nincs gyengítve, de a bűn hatalma meg lett törve, és az Úr kinyújtja a kegyelem jogarát a bűnbánó megtért bűnös felé (1890,1f. levél).
7BC 989. – A királyiszék körül szivárvány vala. – Aki eddig Közbenjárónk volt: aki hallja a bűnbánó imánkat és vallomásokat: Akit szivárvánnyal, a kegyelem és a szeretet – fejét körülvevő – jelképével ábrázol az Írás, hamarosan befejezi szolgálatát a szenthelyen. A kegyelem és az irgalmasság rövidesen leszáll a trónról, s jogosság fogadja el a helyét. Akire népe várt, beül jogába –a Főbíró székébe (RH 1889. jan. 1).
EÉ 112-13. – A királyiszék körül szivárvány vala. – A szivárvány, amely ragyogó fényívével áthidalja az eget, az örökkévaló szövetségének jele Isten és minden élő teremtmény között (Móz 9:16). A mennyei trónt körülvevő szivárvány is Isten gyermekeivel való békeszövetségének a jele.
Amiképpen a felhőben megjelenő szivárványív a napfény és záporeső egyesülésének eredménye, úgy az Isten királyiszéke feletti szivárványív ábrázolja az Ő kegyelmének és igazságának egyesülését. A bűnös, de bűnbánó lélekhez így szól Isten: „...Szabadítsd meg őt, hogy ne szálljon a sírba; váltságdíjat találtam!” (Jób 33:24.)
„...miként megesküvém, hogy nem megy át többé Noé özönvize e földön, úgy esküszöm meg, hogy rád többé nem haragszom, és téged meg nem feddlek. Mert a hegyek eltávoznak, és a halmok megrendülnek; de az én irgalmasságom tőled el nem távozik, és békességem szövetsége meg nem rendül, így szól könyörülő Urad” (Ésa 54:9-10).
EÉ 177-78. – A királyiszék körül szivárvány vala. – A Kébár folyó partjánál Ezékiel egy forgószelet látott feljönni északról: „...nagy felhő egymást erő villámlással, amely körül fényesség vala, közepéből pedig mintha izzó érc látszott volna ki...” (Ez 1:4). Bizonyos számú kereket, amelyek egymást keresztezték, négy élőlény mozgatott. Magasan felettük „... Látsszék, mint valami zafírkő, királyi széknek formája, és a királyi széknek formáján látsszék, mint egy ember formája azon felül” (Ez 1:26). „És látsszék a Kerubokon emberi kéznek formája szárnyaik alatt” (Ez 10:8). A kerekek elrendezése olyan bonyolult volt, hogy első látásra zavarosnak tűntek, pedig tökéletes összhangban mozogtak. Mennyei lények, akik a kerubok szárnyai alatti kéz tartott és irányított, hajtották ezeket a kerekeket; felettük, a zafír trónon volt az Örökkévaló; és a trónt szivárvány, az isteni irgalom szimbóluma vette körül.
NO 55. – A királyiszék körül szivárvány vala. – A Szentlélek mindenható hatalma minden bűnbánó lélek védelmezője. Krisztus senkit, aki töredelmesen és hittel igényli védelmét, nem enged át az ellenség hatalmának. Az igaz, hogy Sátán nagy hatalmú lény, de Istennek hála, nekünk hatalmas Megváltónk van, aki kivetette a gonoszt a mennyből. Sátánnak tetszik, ha eltúlozzuk hatalmát. Miért nem beszélünk Jézusról? Miért nem magasztaljuk az Ő hatalmát és szeretetét?
Az ígéret szivárványa, amely a mennyei trónt körülfogja, az egész örökkévalóságon át hirdeti, hogy „úgy szerette Isten e világot, hogy az Ő egyszülött Fiát adta, hogy valaki, hiszen Őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen” (Ján 3:16). Ez az egész világegyetem előtt tanúsítja, hogy Isten sohasem hagyja magára gyermekeit a gonosszal vívott küzdelmükben. Ezért biztosak lehetünk abban, hogy amíg a trón áll, Isten erejére és oltalmára mindig számíthatunk.
PK 230. – A királyiszék körül szivárvány vala. – Isten nem ismer el semmiféle nemzetiségi, faji vagy társadalmi különbséget. Az egész emberiségnek Ő az Alkotója. A teremtés által minden ember egy közös családhoz tartozik, és a megváltás mindenkit eggyé kovácsol. Krisztus azért jött, hogy ledöntsön minden válaszfalat. Kitárta a templom minden helyiségét, hogy mindenki szabad utat találjon Istenhez. Szeretete oly széles, oly mély, oly teljes, hogy mindent áthat. Kivonja Sátán befolyása alól azokat, akiket a nagy csaló magtévesztett. Trónjához emeli őket, ahhoz a trónhoz, amelyet ígéretének szivárványa övez körül. Krisztusban nincs zsidó, sem görög, nincs rabszolga, sem szabad.
3SG 75. – A királyiszék körül szivárvány vala.
6T 339-40. – A királyiszék körül szivárvány vala. – A könyvterjesztő, ha szorgalmasan terjeszti a könyveket, ha hűen hirdeti a Kálvária keresztjét, akkor megkettőzi hasznosságát. Bár tanítjuk őket, mégsem fektethetünk le nekik merev szabályokat, melyektől ne térhetnének el, mert sokfélék a körülmények. Akinek a szíve az igazságra tárul, s aki vágyódik az útmutatásra, azokat Isten fogja vezetni. Így szól majd az emberi eszközhöz: Szólj ennek vagy annak Jézus szeretetéről. Mikor szeretettel és gyengéden kiejtik Jézus nevét, Isten angyalai közelebb jönnek hozzájuk, hogy lágyítsák és csillapítsák a szívüket.
A könyvterjesztők tanuljanak szorgalmasan. Tanulják meg eredményesen végezni munkájukat. S amíg így foglalatoskodnak, tartsák szemüket, fülüket és értelmüket nyitva, hogy befogadják Isten bölcsességét, mely megtanítja őket arra, hogy hogyan segítsenek azokon, akik Krisztus ismeretének hiánya miatt halálukon vannak. Minden munkásnak összpontosítania kell erejét s felhasználnia képességét a legmagasabb szolgálatra. Kimenteni az embereket Sátán csapdáiból, s Istenhez vezetni őket. Erősítse a Jézus Krisztustól való függőség láncát az ígéret szivárványával körülvett trónhoz.
8T 23. – A királyiszék körül szivárvány vala. – A trón körüli szivárvány biztosítéka annak, hogy Isten igaz, hogy nincs nála változás, sem a változás árnyéka. Vétkeztünk ellene, és méltatlanok vagyunk kegyére, mégis Ő maga helyezi ajkunkra a legcsodálatosabb ígéretet: „Ne vesd meg a te nevedért; ne gyalázd meg a te dicsőségednek székét! Emlékezzél; ne rontsd meg a te velünk való szövetségedet!” (Jer 14,21.) Megígérte, hogy hajlik kiáltásunkra, mikor érdemtelenségünket és bűnösségünket bevallva jövünk Hozzá. Trónjának becsülete forog kockán – azon, hogy beváltsa nekünk adott szavát.
TM 157-58. – A királyiszék körül szivárvány vala. – Hittel tekintsünk fel a trónt övező szivárványra, amely mögött bevallott bűneik felhője lebeg. Az ígéret szivárványa biztosíték minden alázatos, töredelmes hívő lélek számára, hogy élete Krisztuséval egy, s, hogy Krisztus egy az Atyával. Isten haragja egyetlen lélekre sem zúdul, aki Benne keres menedéket. Isten kijelentette: „Meglátom a vért és elmegyek mellettetek.” „Azért legyen tehát az ív a felhőben, hogy lássam azt és megemlékezzem az örökkévaló szövetségről.”
Krisztus végtelen szeretettel szereti a világot. Odaadta érte drága életét. Ő volt az Atya egyszülöttje. Feltámadt a halálból, Istennek jobbjára ült, s közbenjár miérettünk. Ez a Jézus, megdicsőült emberségében, szüntelen szeretetében, a mi Üdvözítőnk. Ő parancsolata nekünk, hogy úgy szeressük egymást, ahogy ő szeretett bennünket. Vajon akarjuk-e ezt a szeretetet ápolni? Hasonlatosak leszünk-e Jézushoz?